دستگاه برق موتورسیکلت
دستگاه برق موتورسیکلت، یکی از مهمترین اجزای این وسیله نقلیه است که وظیفه تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز برای روشنایی، استارت، شارژ باتری و کارکرد سایر لوازم برقی موتورسیکلت را بر عهده دارد.
عملکرد دستگاه برق موتورسیکلت
به طور کلی، دستگاه برق موتورسیکلت از اجزای زیر تشکیل شده است:
- روتور : بخش متحرک دستگاه برق است که با چرخش موتور، میدان مغناطیسی ایجاد میکند.
- استاتور : بخش ثابت دستگاه برق است که سیمپیچهایی در آن تعبیه شده و با قطع و وصل میدان مغناطیسی روتور، جریان برق تولید میکند.
- رگولاتور : وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی دستگاه برق را بر عهده دارد تا از آسیب دیدن باتری و سایر تجهیزات برقی جلوگیری شود.
- رکتفایر : جریان متناوب تولید شده توسط دستگاه برق را به جریان مستقیم تبدیل میکند که برای شارژ باتری مناسب است.
انواع دستگاه برق موتورسیکلت
دستگاههای برق موتورسیکلت به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
- دستگاه برق مغناطیسی: این نوع دستگاه برق از یک آهنربای دائمی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده میکند.
- دستگاه برق بدون زغال: در این نوع دستگاه برق، از آهنرباهای الکتریکی برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده میشود و نیازی به تعویض زغال ندارد.
مشکلات رایج دستگاه برق موتورسیکلت
- خرابی رگولاتور: باعث میشود ولتاژ خروجی دستگاه برق بیش از حد بالا رفته و به باتری و سایر تجهیزات آسیب برساند.
- خرابی رکتفایر: باعث میشود جریان متناوب به طور کامل به جریان مستقیم تبدیل نشود و به باتری آسیب برساند.
- خرابی سیمپیچها: در اثر حرارت زیاد، سایش یا نفوذ رطوبت، سیمپیچهای دستگاه برق ممکن است بسوزند.
- خرابی بلبرینگها: بلبرینگهای روتور و استاتور ممکن است در اثر سایش خراب شوند و باعث ایجاد صدا و کاهش کارایی دستگاه برق شوند.
از آنجا که دستگاه برق موتور سیکلت نقش مهمی در عملکرد آن دارد، پیشنهاد میشود دستگاه برق موتور سیکلت خود را با اطمینان از بازرگانی محسن جعفری تهیه نمایید.