یکی از لوازم یدکی های مورد نیاز در بحث تعمیر و نگهداری موتور سیکلت، استفاده از میخ پرچ است. در فرایند پرچ کاری، به یک میخ و دستگاه متناسب با آن نیاز است. پرچ برای متصل نمودن دو یا چند قطعه ی مختلف استفاده می شود. در این فرایند بهتر است در ابتدا قطعات به اندازه های مناسب سوراخ شوند و سپس یک میخ از آن عبور داده شود و عملیات پرچ کاری انجام شود. این اتصال جزء اتصال های دائم است و بهتر است در مواردی که نیاز به جداسازی قطعات وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد. برای مشاهده محصولات دیگر، وارد صفحه قطعات فلزی موتور سیکلت شوید.
موتور سیکلت یکی از بهترین وسیله نقلیه برای شهرهای بزرگ است که از ترافیک زیادی برخوردار هستند. کسانی که در این شهرها زندگی میکنند برای تردد آسان ترجیح میدهند تا یک موتور سیکلت باکیفیت داشته باشند. قطعات فلزی موتور سیکلت بصورت عمده بسیار متنوع هستند که این امر باعث میشود تا افراد بر حسب نیاز خود بهترین قطعات را خریداری کنند. داشتن قطعات فلزی باکیفیت به رانندگان این امکان را میدهد که بدون دغدغه بتوانند از موتور سیکلت استفاده کنند.
چند مزیت کلیدی برای خرید قطعات فلزی موتور از فروشگاههای معتبر وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به خرید محصولات با اصالت اشاره کرد. خرید محصولات درجه یک و تضمین شده باعث میشود تا رانندگان با خیال راحت بتوانند قطعات فلزی موتور را خریداری کرده و از آن استفاده کنند. از میان فروشندگان مختلف، انتخاب بهترین فروشنده باعث میشود تا در هزینههای خرید خود نیز صرفه جویی کنند.
در انتخاب این نوع میخ ها قطر و جنس آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا همین دو فاکتور می تواند نیروی کششی متناسب در سطح قطعات را فراهم آورده و عملیات به بهترین نوع ممکن انجام شود.
جنس این نوع میخ ها نیز متناسب با جنس قطعات مورد استفاده در این حوزه انتخاب خواهد شد تا بین میخ و جنس قطعه هماهنگی های لازم به وجود آید. در اتصال دو فلز نرم و سخت نیز بهتر است فلز سخت در زیر و فلز نرم در بالا قرار گرفته و سپس اتصال ایجاد شد.
نمونه های دیگری از این نوع میخ ها وجود دارند که اصطلاحا به آن ها سر پهن گفته می شود.
علاوه بر جنس و قطر میخ، طول آن نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. هر چه طول این نوع میخ ها بیشتر باشد، فرایند پرچ کاری زمان بیشتری طول خواهد کشید و در نهایت اتصال نمی تواند به خوبی انجام شود.
میخ های پرچ افشان، شانه دار، ضد زنگ، توپر، کور و نصف خالی و نصف پر از انواع مختلف میخ های موجود در بازار هستند که به عنوان لوازم یدکی برای انواع مختلف موتور سیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
خار ها برای اتصالات موقت مورد استفاده قرار می گیرند و باعث اتصال شافت ها و قطعات می شود؛ در نتیجه نیرو و حرکت منتقل می شود. خار ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بیان انواع و کاربرد هایشان می پردازیم:
انگشتی
در قطعاتی که نسبت به یکدیگر حرکت دورانی دارند، از انگشتی استفاده می شود، مثل چرخ زنجیر ها، قرقره ها و مفصل ها. این نوع دارای چهار مدل زیر است:
1.1: بدون سر
1.2: بدون سر سوراخ دار
1.3: با سر سوراخ دار
1.4: با سر و یکسر رزوه ای
فنری
این مدل به شکل دایره ای ساخته می شوند. این نوع می تواند نیرو های محوری را تا حد بسیار زیادی تحمل نماید. دارای سه نوع کلی زیر است:
2.1: فنری
2.2: حلقه ی فنری مفتولی
2.3: پولکی فنری
در این مدل خار و در قسمت انتهایی آن ها دو سوراخ قرار گرفته است که این سوراخ ها برای جا انداختن مورد استفاده قرار می گیرد. سوراخ های تعبیه شده در آن به صورت داخلی و بیرونی هستند.
محور های خاردار
این نوع محور ها دارای تعداد زیادی برآمدگی روی قسمت توپی و شافت هستند تا بتوانند به خوبی روی یکدیگر قرار گرفته و به حالت قفل درآیند. این محور ها بر اساس شیار ها و پروفیل دندانه هایشان دارای سه نوع زیر است:
3.1: محور با پروفیل هزار خار یا مثلثی
3.2: محور با پروفیل مستطیلی
3.3: محور اولونت
ناخنی
به این نوع خار، پولکی نیز گفته می شود. موارد کاربرد آن معمولا بر روی محور های مخروطی است و می تواند نیرو های کم را منتقل نماید. یکی از مزایای این نوع آن است که بعد از تماس با شیار داخلی قطعه به صورت خود به خود می لغزد و می تواند بر آن منطبق شود.
تخت
این نوع حالتی تخت دارند و در شیار ها بر روی یک قطعه قرار می گیرند.
اشپیل برای متصل کردن دو قطعه ی مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. کالاها، اشیاء و به طور کلی سازه های مختلف، از قسمت هایی تشکیل یافته اند و اتصالات به این اجزا کمک می کند تا بتوانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و پا بر جا بمانند. این نوع اتصالات در صنایع مختلف کاربرد های گسترده ای دارند.
این اتصالات از آلومینیوم، برنج، فنر، مس و مفتول های آهنی ساخته می شوند و با توجه به کاربرد های متنوع شان، یکی از این موارد مورد استفاده قرار می گیرد.
دو دسته ی کلی اشپیل ها به صورت زیر است:
استاندارد
سنجاقی
انواع مختلف اشپیل ها از نظر ظاهری با هم تفاوت هایی دارند. این نوع اتصالات به روش گالوانیزه تولید می شوند و بعد از آن در برابر سایش و خوردگی و زنگ زدگی به خوبی مقاوم می شوند. نمونه های تولیدی در داخل ایران کیفیت ممتازی دارند و قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند. 80 درصد نیاز کشور به این نوع اتصالات در داخل کشور تولید می شود.
اشپیل ها یکی از انواع اتصالات پر کاربرد است و به طور معمول نمونه های استاندارد که قطر شان در حدود 2 میلی متر الی 4 میلی متر و طول شان نیز در حدود 10 میلی متر الی 40 میلی متر است، نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار مصرف بیشتری داشته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
در مورد اشپیل های فنری نیز نمونه هایی که دارای قطر 3 میلی متر الی 6 میلی متر و طول لوله ای در حدود 20 میلی متر الی 70 میلی متر هستند، نسبت به نمونه های مشابه مصرف بیشتری دارند.
بهتر است در هنگام انتخاب این نوع اتصالات، نوع کاربرد را مورد توجه قرار داده و بر اساس آن بهترین نوع را انتخاب نمایید.
طراحی سایت : ره وب